MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
Planeta Br. 97 | GRAVITACIONI TALASI
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
» BROJ 97
Planeta Br 97
Godina XVII
Avgust-Septembar-Oktobar 2020.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 115
Jan. 2024g
Br. 116
Mart 2024g
Br. 113
Sept. 2023g
Br. 114
Nov. 2023g
Br. 111
Maj 2023g
Br. 112
Jul 2023g
Br. 109
Jan. 2023g
Br. 110
Mart 2023g
Br. 107
Sept. 2022g
Br. 108
Nov. 2022g
Br. 105
Maj 2022g
Br. 106
Jul 2022g
Br. 103
Jan. 2022g
Br. 104
Mart 2022g
Br. 101
Jul 2021g
Br. 102
Okt. 2021g
Br. 99
Jan. 2021g
Br. 100
April 2021g
Br. 97
Avgust 2020g
Br. 98
Nov. 2020g
Br. 95
Mart 2020g
Br. 96
Maj 2020g
Br. 93
Nov. 2019g
Br. 94
Jan. 2020g
Br. 91
Jul 2019g
Br. 92
Sep. 2019g
Br. 89
Mart 2019g
Br. 90
Maj 2019g
Br. 87
Nov. 2018g
Br. 88
Jan. 2019g
Br. 85
Jul 2018g
Br. 86
Sep. 2018g
Br. 83
Mart 2018g
Br. 84
Maj 2018g
Br. 81
Nov. 2017g
Br. 82
Jan. 2018g
Br. 79
Jul. 2017g
Br. 80
Sep. 2017g
Br. 77
Mart. 2017g
Br. 78
Maj. 2017g
Br. 75
Septembar. 2016g
Br. 76
Januar. 2017g
Br. 73
April. 2016g
Br. 74
Jul. 2016g
Br. 71
Nov. 2015g
Br. 72
Feb. 2016g
Br. 69
Jul 2015g
Br. 70
Sept. 2015g
Br. 67
Januar 2015g
Br. 68
April. 2015g
Br. 65
Sept. 2014g
Br. 66
Nov. 2014g
Br. 63
Maj. 2014g
Br. 64
Jul. 2014g
Br. 61
Jan. 2014g
Br. 62
Mart. 2014g
Br. 59
Sept. 2013g
Br. 60
Nov. 2013g
Br. 57
Maj. 2013g
Br. 58
Juli. 2013g
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.
» Glavni naslovi

KOSMONAUTIKA

 

Priredila: Ilijana Jakšić

Varp pogon

U mehuru vremena i prostora

 


U svetu filma „Zvezdane staze“, čovečanstvo polazi u upoznavanje galaksije, 5. aprila 2063. godine, u prvom putovanju na svemirskom brodu koji može da se kreće brže od svetlosti.  Novi “varp pogon”, najosnovniji  pogon za međuzvezdana putovanja koji koristi većina posada u čuvenom naučno-fantastičnom filmu, ne pruža samo ljudima mogućnost ispitivanja kosmosa već i doprinosi ostvarenju našeg prvog kontakta sa vanzemaljskim vrstama života.

KOSMONAUTIKA

Prošle su 54 godine od kada je prvi put predstavljena ova ideja, i mnoge futurističke tehnologije su od tada izmišljene - od ručnih komunikatora do univerzalnih prevodilaca. „Varp pogon“ je sledeći izbor jer je „vojadžeru 1“, koji je otputovao najdalje od Zemlje, bilo potrebno 35 godina da napusti Sunčev sistem. Znači, nije baš najbolja opcija za međuzvezdano kretanje.
Teorijski fizičari uveliko rade na ovom problemu. U maju 2020 godine, naučnik iz NASA-e, Harold Vajt objavio je izveštaj o internoj izvodljivosti koji razmatra tehnologiju od faze ranog planiranja misije.

KOSMONAUTIKA

Auto na krovu voza

Prva naučna teorija „varp pogona“ pojavila se 1994. godine, kada je teorijski fizičar Migel Alkubiere primenio Ajnštajnovu teoriju relativiteta da bi razvio okvir koji bi podneo kretanje brže od svetlosti u okviru granica zakona fizike. Ključ ostvarenja je da se brod, tehnički, sam ne kreće brže nego svetlost.
Ono što je u osnovi „varp pogona“ je da ne postoji zakon u fizici po kojem svemirsko vreme ne može ići brže od svetlosti, pominje dr Erin Mekdonald, astrofizičar i naučni konsultant „Zvezdanih staza“. Po konceptu „varp pogona“, svemirski brod treba da se nađe u „mehuru vremena i prostora oko njega“, i to ga može pokrenuti brže nego što iznosi svetlosna brzina. To je slično vožnji trkačkog automobila na krovu voza: neko ko stoji pored šina video bi da se automobil kreće mnogo većom brzinom od maksimalne.
Po zakonu relativiteta, Uuniverzuum je ravan sačinjena od vremena i prostora, „iskrivljena“ bilo kojim predmetom sa masom. U cilju jasnije predstave onoga o čemu je reč, naučnici pominju „loptu za kuglanje na trambolini koja stvara ulegnuće pri čemu masa utiče na vreme i prostor”. Ovu „deformaciju“ vremena i prostora doživljavamo kao gravitaciju.
Alkubierov pogon koristi isti koncept. “Mehur” koji okružuje brod predstavlja rejon vremena i prostora što je kompresovano ispred broda i proširilo se iza njega. Kao i sa gravitacijom, tu deformaciju možemo napraviti koristeći ogromnu količinu mase. Alternativno, zahvaljujući Ajnštajnovoj jednačini E = mc2 (energija je srazmerna proizvodu mase i kvadrata svetlosne brzine), može se iskoristiti i ogromna količina energije.

KOSMONAUTIKA

Uloga „negativne energije“

Unutar mehura, vreme i prostor su potpuno fiksirani, što znači da vremenski putnici ne bi primetili nikakve neobične relativističke efekte. Rezultat je raštrkanost mehura vremena i prostora širom Univerzuuma, dok putnici udobno sede unutar svog broda i brzinomer očitava isti broj.
Nažalost, stvoriti „varp pogon“ mnogo je teže nego što zvuči. Potrebno je imati veoma veliku količinu energije; da bi se dobila deformacija koja je potrebna da bi ova stvar funkcionisala, potrebno je mnogo više energije nego što je ima u Suncu ili galaksiji. Takođe, navode naučnici, to je i „negativna energija”, što nije nešto što trenutno možemo stvoriti - svakako ne u količinama koje su potrebne za pokretanja deformisanog pogona.
Jedan od načina da razmišljamo o tome je da uzmemo u razmatranje čestice sa negativnim naelektrisanjem. Ove čestice bi reagovale na gravitaciju na suprotan način od čestice sa pozitivnom naelektrisanjem. Umesto da budu privučene prema planeti ili zvezdi, one bi se odbijale od nje.
“Da smo imali komponentu vrste gde postoji negativno naelektrisanje, sve što zadržava tu masu zajedno bila bi ta negativna energija”, navodi Mekdonaldova.
Džozef Egnju, diplomirani student na univerzitetu Američkog instituta za vazduhoplovstvo i astronautiku u Hanstvilu, čiji je rad na temu „varp pogona“ objavljen u časopisu Američkog instituta za vazduhoplovstvo i astronautiku, smatra da je više istraživanja osnova fizike jedini put prema „varp pogonu“: “Dalja eksperimentalna istraživanja prirodnih pojava gravitacionih talasa i možda proučavanje stvaranja veštačkih gravitacionih talasa unapredila bi naše razumevanje gravitacije i potom vremena i prostora i svih povezanih nauka”.

KOSMONAUTIKA

Zasad, samo snovi

Izgleda da postoji još veći problem u konceptu Alkubierevog pogona. Treba, recimo, zamisliti kako se supersonični vazduhoplov kreće brzinom većom od brzine zvuka. Vazduhoplov se ne čuje sve dok ne prođe zato što zvučni talasi ne mogu da parariraju toj brzini. Deformisani pogon doživljava isto to - ali sa svetlosnim talasima, što znači da ne postoji način da se pošalje poruka.
Kako napraviti deformisanu geometriju vremena i prostora oko broda? Prvo, bilo bi potrebno poslati signal ispred broda da bi se “reklo” vremenu i prostoru da se deformišu. Da bi bio napravljen da ima brzinu veću od svetlosne, potrebno je nešto što može da ostvari brzinu veću od svetlosne za sam početak, tako da bi se ostvarila mogućnost komuniciranja „izvan horizonta”.
Ova dva problema - javilo bi se i bombardovanje putnika neverovatno visoko-energetskom radijacijom - su propast za „varp pogon“, ako je to uopšte izvodljivo. Zasad se mnogi od ovih teorijskih koncepata svemirskog transporta oslanjaju, u velikoj meri, na razumevanje gravitacije vremena i prostora.

KOSMONAUTIKA

 

 

Priredila: Ilijana Jakšić

 

 


Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"

 

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u Pratite nas na Instagram-u
»  Prijatelji Planete

» UZ 100 BR. „PLANETE”

» 20 GODINA PLANETE

free counters

Flag Counter

6 digitalnih izdanja:
4,58 EUR/540,00 RSD
Uštedite čitajući digitalna izdanja 50%

Samo ovo izdanje:
1,22 EUR/144,00 RSD
Uštedite čitajući digitalno izdanje 20%

www.novinarnica.netfree counters

Čitajte na kompjuteru, tabletu ili mobilnom telefonu

» PRELISTAJTE

NOVINARNICA predlaže
Prelistajte besplatno
primerke

Planeta Br 48


Planeta Br 63


» BROJ 116
Planeta Br 116
Godina XXI
Mart - April 2024.

 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003-2024 PLANETA