HIGH TECH
ELEKTRIČNI AUTOMOBILI, DRONOVI, BIOELEKTRONIKA, MEDICINA, PROJEKCIJE I AVIJACIJA
ELEKTRIČNI AUTOMOBILI
Na rubu svemira - hipersonična letelica
Najveći kineski proizvođač električnih automobila BYD predstavio je revolucionarnu tehnologiju punjenja baterija električnih automobila, koja bi trebala da otkloni najveću prepreku masovnom prihvatanju ovih vozila. BYD-ova nova "super e-platform" treba da omogući da se vreme punjenja električnog vozila što više približi vremenu potrebnom da se napuni rezervoar klasičnog benzinskog ili dizel vozila.
"Super e-Platform" koristi unapređene baterije, tzv."flash-charge", koje imaju mogućnost da se pune strujom i do deset puta većom od nominalnog kapaciteta (10C), više od bilo kojih do sada korišćenih ćelijskih sistema. Platforma predviđa napone punjenja do čak 1000 V, uz struje do 1000 A, što znači da će snaga punjača dostići čitavih 1000KW=1MW!
Osim ogromnog iskoraka u sferi punjača i baterija, BYD planira da u vozilima koristi unapređeni električni motor snage 580 kW, vrlo visokog stepena iskorišćenja, koji će sa svojim karakteristikama (preko 30000 o/min) prevazići performanse sportskog V12 motora sa unutarnjim sagorevanjem. "Super e-platform" predviđa upotrebu potpuno nove generacije silicijumsko-karbidnih energetskih čipova sa radnim naponom do 1500 volti.
Limuzina “han L” i SUV “tang L” biće prva vozila Super e-Platforme. “Han L EV”, čija će cena u Kini iznositi oko 34000 evra, imaće “umnožilac punjenja” do 10C, pa će za dodatnu autonomiju od 400 km biti neophodno da provede svega pet minuta “na punjaču”. “Tang L EV” postiže 8.4C, pa će za pet minuta “dobiti” dodatnih 370 km. Oba modela odlikuje izuzetno ubrzanje: “han L EV” od 0 do 100 km/h ubrzava za 2,7, a “tang L EV” za 3,9 sekundi. U oba modela je implementiran napredni sistem autonomne vožnje "God's Eye B".
Novu tehnologiju BYD planira da podrži izgradnjom više od 4.000 ultrabrzih punionica širom Kine. Stanice za punjenje nazvane "Megawatt Flash Charger", garantovaće snagu punjenja od preko 1 MW (pa i više - 1360 kW=1,36MW). BYD planira da u blizini punionica obezbedi sisteme za skladištenje energije, čime bi bila osigurana potrebna snaga punjenja čak i u područjima sa nedovoljnim kapacitetom električne mreže.

DRONOVI
Do najdublje tačke na planeti
U zapadnom delu Tihom okeanu, istočno od ostrva Guam, nalazi se najdublja tačka na Zemlji - Marijanski rov, važna pomorska strateška lokacija. Kina je upravo na tom mestu svetu demonstrirala svoje novo dubokomorsko tehnološko čudo: mali robot dron, čije dimenzije ne premašuju veličinu omanjeg kofera, dospeo je do tačke koja se smatra za najveću morsku dubinu.
Dron, koji je dug svega 51cm a težak 1,5kg, napravili su naučnici sa pekinškog Univerziteta Beihang. Robot u pogonu podseća na klobuk meduze, a kreće se pomoću visokog pritiska vode formiranog “pametnim” metalnim aktuatorima. Na taj način, on ima mogućnost da pliva, klizi i puzi preko ponora čija je dubina čak 10.666 m, gde je izložen ekstremnim spoljnim uslovima: niskoj temperaturi i visokom spoljnom pritisku koji je zbog dubine hiljadu puta veći od atmosferskog. U konstrukciji robota, ogromnu ulogu imaju tzv. “legure sa memorijom oblika” (SMA). Osim što obezbeđuje njegovo kretanje, ova tehnologija robotskoj ruci podvodnog drona omogućava izvršavanje raznovrsnih podvodnih zadataka.

Kina je prošle godine obavila čak 246 dubokomorskih ronjenja, više od svih drugih zemalja zajedno. SAD se, u okviru istraživanja dubokih mora i okeana, i dalje oslanjaju na stare podmornice - najviše na seriju “Alvin”, čija je prva verzija porinuta u more još 1964. godine. Njihova maksimalna dubina ronjenja, iako iznosi impresivnih 6500 m, daleko je manja od dometa novog kineskog podmorskog drona.

BIOELEKTRONIKA
Pejsmejker manji od zrna pirinča
Naučnici sa Severozapadnog Univerziteta (Northwestern University) u Everstonu, Ilinois, razvili su najmanji pejsmeker na svetu - bežični uređaj manji od zrna pirinča, koji se u telo implantira pomoću šprica, kontroliše svetlom, i sam razgrađuje u telu kada više ne bude potreban. Ovaj privremeni regulator otkucaja srca predstavlja veoma značajan napredak u bioelektronici. Veoma malih dimenzija, 3,5x1mm, pejsmeker je dizajniran da bude u sprezi sa mekim flasterom koji se postavlja na grudi pacijenta. Kada flaster detektuje poremećaj u srčanom ritmu, usmerenim infracrvenim svetlosnim impulsom inicira uređaj, koji odmah počinje odgovarajuću srčanu stimulaciju.
Minijaturni uređaj razvijen je prvenstveno da pomogne deci sa urođenim srčanim manama, kojoj je pejsmeker neophodan tokom postoperativnog oporavka. Uređaj će povećati kvalitet lečenja i odraslih pacijenta, i pomoći će njihovom oporavku posle srčanih zahvata, gde treba da bude zamena za tradicionalne privremene pejsmekere, kod kojih je neophodno hirurško postavljanje elektroda na srčani mišić i upotreba žičane veze. Uklanjanje žičanih elektroda,koje je neophodno posle određenog perioda, uvek nosi izvesne rizike od oštećenja organa.
Energiju novom pejsmekeru obezbeđuje specijalna galvanska ćelija, u kojoj se, za stvaranje električnih impulsa, koristi energija stvorena hemijskom reakcijom sa biofluidima - telesnim tečnostima. Testovi koji su do sada obavljeni na miševima, svinjama, psima i na ljudskom srčanom tkivu u laboratorijskim uslovima, pokazali su se kao veoma uspešni, a prvo testiranje na ljudima se očekuje za dve do tri godine.

MEDICINA
Nova nada za čoveka
Kineski naučnici sa Vojnomedicinskog univerziteta u gradu Sijanu prvi su u svetu izvršili transplantaciju svinjske jetre ljudskom primaocu. Jetra minijaturne bama svinje, koja je prethodno genetski modifikovana radi umanjenja rizika od odbacivanja organa, usađena je eksperimentalno u organizam moždano preminule osobe. Lekari su potom pratili primarne funkcije jetre: proizvodnju žuči, stabilnost protoka krvi, prisutnost upalnih procesa i imuni odgovor. Tokom deset dana koliko je ispitivanje trajalo, pokazalo se da je operacija uspela i da je jetra bez problema obavljala svoje funkcije.
Radi povećanja kompatibilnost sa ljudskom jetrom, pre transplantacije je šest gena genetski modifikovano. Operacija je uspela i pokazala da u čovekovom telu takva jetra obavlja svoju funkciju, ali su za dugoročan uspeh neophodna dodatna istraživanja.
Naučnici navode da cilj ovakve operacije nije da zameni uobičajenu transplantacije jetre od ljudskog davaoca. Svrha eksperimenta je da pokaže da, u slučaju kada kod nekog pacijenta dođe do iznenadnog otkazivanja rada jetre, modifikovana svinjska može privremeno da preuzme njenu ulogu, dok ne bude obezbeđen odgovarajući ljudski organ za finalnu transplantaciju.

PROJEKCIJE
3D za železničku stanicu
Japan je dokazani lider u spajanju tradicije i inovacija. U mestu Hacušima, blizu grada Arida koji se nalazi u prefekturi Vakajama regiona Kansai, u rad će biti puštena prva zgrada železničke stanice u potpunosti izgrađena 3D štampom. Mali, ali tehnološki revolucionarni objekat, rezultat je želje West Japan Railway Company (JR West) da modernizuje ruralnu železničku infrastrukturu uz očuvanje lokalnog šarma. Iako je izgrađeni objekat male površine - svega desetak kvadratnih metara, značajan je pošto je prvi u svetu koji je kao deo železničke infrastrukture napravljen takvim postupkom.
“Kućicu” stanice je projektovala kompanija “Serendiks” iz Osake, poznata po brzim i održivim metodama gradnje. Modularni elementi objekta su prethodno u Osaki odštampani pomoću specijalnih industrijskih 3D štampača, u čijim se “brizgalicama” umesto plastike koristi beronska masa. Elementi su potom železnicom prebačeni na lokaciju u Hacušimi, gde je osnovna konstrukcija formirana za svega šest sati.
Objekat potpuno ispunjava zahtevne japanske standarde u pogledu otpornosti na zemljotrese. Iako je izgrađena najsavremenijom tehnologijom, dizajn stanice je u skladu sa kulturom i tradicijom regiona. Njen eksterijer krase reljefi mandarina i morskih riba. Zaobljeni oblik podseća na tradicionalnu arhitektonsku estetiku, i primer je sklada harmonije futurističke tehnologije i lokalnog identiteta.
Japan je poznat po efikasnoj i ekspanzivnoj železničkoj mreži, ali male stanice u provinciji se poslednjih godina suočavaju sa sve većim izazovima. Smanjivanje stanovništva i ograničenje budžeta otežavaju održavanje i obnavljanje na mnogim mestima zastarele infrastrukture. West Japan Railway Company smatra da je primena novih tehnologija i 3D štampe pametan i isplativ odgovor na ove izazove, i da će primena najsavremenijih rešenja obezbediti visok stepen kvaliteta.

AVIJACIJA
Naslednik „konkorda“
Inženjeri COMAC-a (Commercial Aircraft Corporation of China) objavili su detalje o svom projektu novog putničkog nadzvučnog aviona. Letelica COMAC C949 mogla bi da bude naslednik čuvenog “konkorda”, ali sa brojnim naprednim rešenjima i tehničkim poboljšanjima. Projekat predstavlja deo šire kineske strategije da postane lider u oblasti brzih putovanja, a novi avion predstavlja konkretan korak u tom pravcu.
Avion C949, prema onome što je poznato, posedovaće dva snažna motora smeštena u zadnjem delu, koji će mu na visini od 16.000 m omogućiti let 1,7 puta većom od brzine zvuka (1,7 maha). Dolet letelice će biti za polovinu veći od doleta “konkorda” - oko 11000km, a buka koju će stvarati biće manja čitavih 95%! Aerodinamička rešenja C949 uključuju brojne inovacije. Trup aviona moći će da menja svoj oblik tokom leta, a vidna zaobljenost srednjeg dela služi da smanji udarne talase i uspori njihov prelazak u zvučni prasak - “sonic boom”. Uloga špicastog nosa je da podeli primarni udarni talas na tri blaža impulsa, što dodatno smanjuje buku. Namenske aerodinamičke površine pomažu u smanjenju turbulencija stvorenih izduvnim gasovima. U sistem upravljanja avionom biće implementirana veštačka inteligencija. Broj putnika koji će C949 moći da primi biće 48, što je manje nego kod “konkorda” koji je mogao da preveze maksimalno 128 osoba (ne računajući posadu).
Važan faktor koji je usporavao razvoj komercijalnog vazdušnog saobraćava je teška ostvariva ekonomska isplativost, ali COMAC smatra da će inovativna rešenja pomoći da se i to ostvari, i planira da novi nadzvučni avion uđe u komercijalnu upotrebu 2049. godine, kada će biti obeleženo sto godina postojanja Narodne Republike Kine. Od tada, nije nerealno očekivati da će se sa C949, od Šangaja do Los Anđelesa stizati za manje od pet sati.

Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja
"Novinarnica"
|