MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
»   BROJ: 2

Septembar 2003g.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.

 

» Glavni naslovi

HOBI

LETENJE
Čudo na srpskom nebu

Bane Miljković

Prvi žirokopter poleteo je sa aerodroma u Lisičjem jarku. Snimak iz motornog zmaja (u prvom planu) našeg čuvenog "zmajara" Baneta Miljkovića

Prvi žirokopter Krsta Mandić
Beograđanin Krsta Mandić u Srbiju doneo prvi žirokopter

Na prvi pogled, reč je o napravi iz filmova o tajnom agentu Džemsu Bondu. Deluje kao helikopter, a nije. Prvi srpski žirokopter kupio je Krsta Mandić.

Žirokopter se kupuje rastavljen, "u kitu"'. Potrebno je oko 150 sati da bi se propisno sastavio. Pošto u Jugoslaviji niko nije leteo na žirokopteru, gospodina Mandića obučava pilot iz SAD Kurtis Paten.

Gospodin Kurtis Paten, iskusan letač, upravo očekuje vredno priznanje - da se njegovo ime pojavi u najnovijem izdanju "Ginisove knjige rekorda". On je, naime, sa još jednim letačem napravio najduži let žirokopterom - reč je o putu dugom gotovo 25.000 kilometara, tokom koga je obišao svih 50 američkih saveznih država.

"Uz dobru obučenost i pazljivo rukovanje, žirokopter je manje opasan od automobila. Reč je o veoma bezbednoj letelici koja, čak i kada u vazduhu stane motor, uspešno sleće", tvrdi Paten.

Za poletanje je dovoljno stotinak metara piste. Može da se leti i na 3.000 metara. Potrošnja goriva je dvadesetak litara na sat, tako da se bez sletanja može preleteti između 200 i 500 kilometara. Brzina u letu je oko 160 kilometara na čas. U Americi danas leti oko 500 žirokoptera, u Kanadi 200, Kini pedesetak, Mađarskoj šest, a ovo je prva takva letelica u Srbiji.

 

 

 

B. R.

 

    

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003 -2012. PLANETA