MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
»  BROJ 47
Godina IX
Jul - Avgust 2011.

»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.


 

» Glavni naslovi

TEMA BROJA - MEGA BRODOVI

 

 

Najveći ratni brodovi

Plutajuće vojne baze

U istoriji je bilo dosta značajnih brodova ali je klasa nazvana „bojni brod“ oduvek bila simbol prestiža i pomorske snage države. Najveći bojni brodovi u istoriji bili su ponos mornarice zemlje izlazećeg sunca - „Jamato“ i njegov sestrinski brod „Musaši“

Jamato – Bojni brodovi Jamato klase su predstavljali veliku metu pa su veći deo rata bili skrivani od podmornica. Brodove Jamato klase su napravila brodogradilišta u Hirošimi i Nagasakiju.

Tokom 1937. godine počeli su radovi na izgradnji ova dva broda. Prvi od njih, „Jamato“ ušao je u upotrebu 1941. godine, a „Musaši“ 1942. Prvi je napravilo brodogradilište u Hirošimi a drugi brodogradilište u Nagasakiju. Ova dva broda su, tokom Drugog svetskog rata, služili kao komandni brodovi Japanske flote.

Ukupan kapacitet pojedinačnog broda je 71.700 t, dužine 263 m a širine 39 m. Potpuno opterećen, ovaj brod je imao gaz od 11 m. Bio je opremljen sa četiri parne turbine ukupne snage od 111.855 kW koja je omogućavala maksimalnu brzinu od 27 čvorova. Autonomija ovog broda je bila 13.334 km pri brzini krstarenja od 16 čvorova. Svaki od brodova je imao po 2.500 - 2.800 članova posade, a sastavni deo naoružanja je, pored topova kalibara od 13,2 mm do 155 mm, činilo i 7 aviona koji su mogli biti lansirani sa dva katapulta. Krajem rata, oba broda su potopljena.

USS Iowa – Američki modernizovani bojni brod proizveden 1943, više nije u operativnoj upotrebi.

Američka mornarica i danas koristi jedan od brodova „USS Iowa“, koji je od 1943. kada je uveden u upotrebu više puta unapređivan ugrađivanjem savremenijih sistema i opreme. Ovaj svojevrstan old tajmer je učestvovao u svim većim sukobima u kojima je učestvovala i mornarica SAD. Maksimalna nosivost mu je 58.000 t, širina palube 33 m a dužina 271 m. Moćne turbine „General Electric“-a daju čak 158.000 kW snage i omogućuju maksimalnu brzinu od 35 čvorova. Autonomija ove klase je oko 24.000 km pri brzini od 15 čvorova. Ukupan broj članova posade je, u zavisnosti od potreba, bio od 1.800 do 2.700 članova.

Do kraja Drugog svetskog rata, kapitalni bojni brodovi su igrali značajnu ulogu; međutim, razvojem tehnologije krstarećih projektila, kapitalni bojni brodovi su istisnuti i njihova proizvodnja je obustavljena.

Od pojave prvih letelica razmatralo se kako bi se avion mogao iskoristiti daleko od svojih kopnenih baza; kao jedna od alternativa pojavila se mogućnost poletanja i sletanja sa platformi brodova, iz čega su se izrodili današnji nosači aviona. Od pojave prvih nosača aviona do danas, po svojim gabaritima i opremljenosti istakle su se klase američkih super nosača „Nimitz“ i „Enterprise“.

USS Enterprise – Posle 51 godinu aktivne službe, 2015 godine će Enterprise biti povučen. Enterprise ima gotovo 6.000 članova posade.

„USS Enterprise“ je u borbenu upotrebu ušao 1961. godine a prvi iz „Nimitz klase“ bio je „USS Nimitz 1975“. Ova dva nosača aviona pokreću nuklearni reaktori snage 210 odnosno 195 MW, što omogućava maksimalnu brzinu od oko 33 čvora i autonomije od fantastičnih 20 godina plovidbe. „USS Enterprise“ je dug 342 m, maksimalne širine 78,4 m, što ga stavlja na mesto najvećeg nosača aviona na svetu, ispred „Nimitz“-a (dužine 332,8 m i širine 76,8 m).

Ako se posmatra maksimalna nosivost, „Nimitz“ je superiorniji - 106.300 t naspram 94.781 t nosivosti „Enterprise“-a. Pored raznovrsnog defanzivnog naoružanja, svaki od ova dva nosača aviona ima mogućnost nošenja do 90 aviona i helikoptera. U ovim malim plutajućim vojnim bazama radi gotovo 6.000 članova posade pa je, pored prostora za njihov smeštaj, obezbeđen i prostor za zabavu u vidu bioskopskih sala, terena za sportske aktivnosti... Kuriozitet predstavljaju činjenice da je na projektovanju nosača „USS Enterprise“ učestvovalo 915 inženjera, koji su napravili oko 16.100 crteža i 2.400 planova. Na brodu se nalazi gotovo 1.000 km elekričnih vodova i oko 60 km ventilacionih otvora.

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete
 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003 -2013. PLANETA