MAGAZIN ZA NAUKU, ISTRAŽIVANJA I OTKRIĆA
»  MENI 
 Home
 Redakcija
 Linkovi
 Kontakt
 
» BROJ 56
Godina X
Mart - April 2013.
»  IZBOR IZ BROJEVA
Br. 65
Sept. 2014g
Br. 66
Nov. 2014g
Br. 63
Maj. 2014g
Br. 64
Jul. 2014g
Br. 61
Jan. 2014g
Br. 62
Mart. 2014g
Br. 59
Sept. 2013g
Br. 60
Nov. 2013g
Br. 57
Maj. 2013g
Br. 58
Juli. 2013g
Br. 55
Jan. 2013g
Br. 56
Mart. 2013g
Br. 53
Sept. 2012g
Br. 54
Nov. 2012g
Br. 51
Maj 2012g
Br. 52
Juli 2012g
Br. 49
Jan 2012g
Br. 50
Mart 2012g
Br. 47
Juli 2011g
Br. 48
Oktobar 2011g
Br. 45
Mart 2011g
Br. 46
Maj 2011g
Br. 43
Nov. 2010g
Br. 44
Jan 2011g
Br. 41
Jul 2010g
Br. 42
Sept. 2010g
Br. 39
Mart 2010g
Br. 40
Maj 2010g.
Br. 37
Nov. 2009g.
Br.38
Januar 2010g
Br. 35
Jul.2009g
Br. 36
Sept.2009g
Br. 33
Mart. 2009g.
Br. 34
Maj 2009g.
Br. 31
Nov. 2008g.
Br. 32
Jan 2009g.
Br. 29
Jun 2008g.
Br. 30
Avgust 2008g.
Br. 27
Januar 2008g
Br. 28
Mart 2008g.
Br. 25
Avgust 2007
Br. 26
Nov. 2007
Br. 23
Mart 2007.
Br. 24
Jun 2007
Br. 21
Nov. 2006.
Br. 22
Januar 2007.
Br. 19
Jul 2006.
Br. 20
Sept. 2006.
Br. 17
Mart 2006.
Br. 18
Maj 2006.
Br 15.
Oktobar 2005.
Br. 16
Januar 2006.
Br 13
April 2005g
Br. 14
Jun 2005g
Br. 11
Okt. 2004.
Br. 12
Dec. 2004.
Br 10
Br. 9
Avg 2004.
Br. 10
Sept. 2004.
Br. 7
April 2004.
Br. 8
Jun 2004.
Br. 5
Dec. 2003.
Br. 6
Feb. 2004.
Br. 3
Okt. 2003.
Br. 4
Nov. 2003.
Br. 1
Jun 2003.
Br. 2
Sept. 2003.
» Glavni naslovi

TEHNIKA

 

Pripremio: I. Jakšić

Tim Bloodhound blizu obaranja brzinskog rekorda

Najbrža „ raketa “ na zemlji

Istovremeno s testiranjem rakete, konkurencija dizajnira sonični vetar, automobil koji bi trebalo da dostigne brzinu od 3200 km/h

Ekipa engleskih ljubitelja trka, pod nazivom Bloodhound Project ,  za korak je bliža obaranju brzinskog rekorda na kopnu. Engleski tim, favorit među pet takmičara, uspešno je testirao “raketu” početkom oktobra 2012. Prethodni rezultat premašen je za skoro 500 km/h i sada iznosi 1600 km/h.


Raketa je hibridna. Napaja se kada tečno sredstvo za oksidaciju (u ovom slučaju je u pitanju visoka koncentracija peroksida) dođe u kontakt sa čvrstim gorivom - reč je o sintetičkoj gumi koja se naziva polibutadien s hidroksil završecima, u komori. Tokom oktobarske probe, motor se ponašao kako je i očekivano, paleći se za 10 sec i stvarajući potisak od 6350 kg. Dostignuta snaga iznosi 35000 KS. Hibridna raketa Bloodhound grupe, prečnika 4 m spojiće se s motorom cosworth formula 1 koji bi pumpao tečno sredstvo za oksidaciju u raketu sa EuroJet EJ200 , vojnim mlaznim motorom koji stiže kao pozajmica iz Velike Britanije.


Dok su stručnjaci i inženjeri iz ekipe Bloodhound proučavali podatke o probnoj vožnji, takmičari širom sveta nastavili su da ruše rekord star 15 godina. Reč je o rekordu od 1228 km/h, koji je postavio Endi Grin, pilot Royal Air Force . On nije slučajno vozač tima Bloodhound . Grin je izjavio da su bili u zapečaćenom bunkeru zajedno s raketom u Kornvolu, u Engleskoj, gde je mogao da oseti raketu kako se kreće kroz zemlju i miris goriva koji ga je asocirao na miris uspeha. Pored obaranja brzinskog rekorda na kopnu, 1600 km/h je brže od bilo kog borbenog mlaznjaka koji je nisko leteo u istoriji letenja. Modifikovana letelica lockheed F-104 je 1977. godine, na visini od oko 15 m iznad tla, letela brzinom od približno 1590 km/h.

Stotine hiljada ks

Na mestu gde je nekada bilo jezero Hakskin Pan, na severu Južne Afrike, raketa će postići najveći mogući potisak za 20 sec. Mlazni motor EJ200 daće doprinos potisku. Predviđa se da ukupna snaga iznosi 135.000 konjskih snaga!

A zašto Grin spaja mlazni motor s raketom? Novac je glavno ograničenje kad je ovaj sport u pitanju, čak i kada engleska vojska pozajmi mlazni motor. Dodavanje konvencionalnog mlaznog motora omogućuje timu Bloodhound da počne s testiranjem vozila ovog leta pri brzini od 1125 km/h - bez opasnosti od izbijanja varnica. U stvari, 90 % testiranja šasije, amortizera i kočnica može se obaviti bez rakete, kako objašnjava Grin. Raketa se pali kada oksidacija stupi na scenu a prestaje kada se protok zaustavi, što je čini pouzdanijom i lakšom za kontrolisanje, za razliku od onih gde se zapali fitilj i gde ostaje nada u najbolje. U međuvremenu, u pustinji istočno od Los Anđelesa, Valdo Stejks, izvršni direktor Land Speed Research Vehicles , dizajnira sonični vetar (Sonic Wind), automobil za koji tvrdi da će postizati brzinu od 3200 km/h. Njegov projekat ekonomske klase obuhvata isto toliko egzotičnih sistema kao i projekat takmaca Bloodhound . Pogon ovog vozila biće raketni motor XLR-99 iz 1960-tih koji se više ne koristi a služio je za x-15 hipersonični istraživački raketni avion. Motor je jačine 500.000 konjskih snaga!
Međutim, Stejk nije jedini takmac projektu Bloodhound, starom četiri godine. Postoje još dva u Australiji, jedan na Novom Zelandu i kanadsko-američka ekipa privatnih finansijera, fokusirana na prevazilaženje 1290 km/h. Ed Šadale, glavni vlasnik i vozač severnoameričkog orla ( North American Eagle ) , kaže da ga projekat Bloodhound nije uplašio. Šasija orla je u stvari „rehabilitovani“ trup mlaznog aviona f-14 . Šadaleovo vozilo, kao i ostali konkurenti, izgleda kao raznobojni projektil, s jednim izuzetkom - orao je stabilizovan širokom zadnjom osovinom. Maksimalna brzina koju će postizati ova mašina iznosi 1340 km/h.

I. Jakšić

 

 

 

 

Kompletni tekstove sa slikama i prilozima potražite u magazinu
"PLANETA" - štampano izdanje ili u ON LINE prodaji Elektronskog izdanja

 

 

 

  back   top
» Pretraži SAJT  

powered by FreeFind

»  Korisno 
Bookmark This Page
E-mail This Page
Printer Versie
Print This Page
Site map

» Pratite nas  
Pratite nas na Facebook-u Pratite nas na Twitter - u  
»  Prijatelji Planete
»   ON LINE PRODAJA

6 digitalnih izdanja:
5,40 EUR/540,00 RSD
Uštedite čitajući digitalna izdanja 50%

Samo ovo izdanje:
1,44 EUR/144,00 RSD
Uštedite čitajući digitalno izdanje 20%

www.novinarnica.netfree counters


Prelistajte besplatno primerak
Planeta Br 48


» BROJ 56 naslovna
Godina X
Mart - April 2013.

 

 

Magazin za nauku, kulturu, istraživanja i otkrića
Copyright © 2003 -2014. PLANETA